Links zien we Rubens, rechts Van Dyck, geplaatst in twee liervormige vlakken en rondom versierd met vlerken, fruit, en bazuinblazende putti. Onder de portretten liggen de wapenschilden van de schilders. In het midden zijn de koppen van Mercurius en Apollo afgebeeld. Op de voorgrond lauweren twee putti een leeuw met de poot op de wereldbol. Erasmus Quellinus brengt hier twee grootmeesters van de Antwerpse barokschilderkunst samen. Hij baseert zich hiervoor op andere prenten die op hun beurt terug gaan op een zelfportret van de meesters. Het zelfportret van Rubens dat nu in het KMSKA te Antwerpen bewaard wordt, werd door Paulus Pontius in een gravure omgezet, deze diende als basis voor de gravure door Quellinus. Het portret van Van Dyck gaat terug op een zelfportret van Van Dyck die hij maakte voor zijn Iconografie. Het portret haalt niet de gratie van Van Dycks zelfportret. De randversiering is des te indrukwekkender, elk detail draagt bij aan de verheerlijking van de twee grootste meesters van de Antwerpse schilderschool. Theodoor Boeyermans baseert zich op deze gravure voor de portretten van Rubens en Van Dyck op zijn schilderij Antverpia Pictorum Nutrix (Antwerpen voedt de schilderkunst) eveneens bewaard in het KMSKA te Antwerpen.
Dubbelportret van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck
Kunstenaar
Paulus Pontius (I)
(graveur)
Franciscus Huybrechts
(uitgever)
Anthony van Dyck
(ontwerper)
Jan Erasmus Quellinus
(ontwerper)
Datering
1618 – 1658
Collectie
Inventarisnummer
RH.P.0506
Materiaal
papier (vezelproduct)
Afmetingen
485 mm x 388 mm
Trefwoord
CC BY (Creative Commons 4.0)
Kunstwerken van deze kunstenaar
×