Dubbelportret van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck
Kunstenaar
Datering
1618 – 1658
Collectie
Inventarisnummer
RH.P.0506
Materiaal

papier (vezelproduct)

Afmetingen
485 mm x 388 mm
Trefwoord

Links zien we Rubens, rechts Van Dyck, geplaatst in twee liervormige vlakken en rondom versierd met vlerken, fruit, en bazuinblazende putti. Onder de portretten liggen de wapenschilden van de schilders. In het midden zijn de koppen van Mercurius en Apollo afgebeeld. Op de voorgrond lauweren twee putti een leeuw met de poot op de wereldbol. Erasmus Quellinus brengt hier twee grootmeesters van de Antwerpse barokschilderkunst samen. Hij baseert zich hiervoor op andere prenten die op hun beurt terug gaan op een zelfportret van de meesters. Het zelfportret van Rubens dat nu in het KMSKA te Antwerpen bewaard wordt, werd door Paulus Pontius in een gravure omgezet, deze diende als basis voor de gravure door Quellinus. Het portret van Van Dyck gaat terug op een zelfportret van Van Dyck die hij maakte voor zijn Iconografie. Het portret haalt niet de gratie van Van Dycks zelfportret. De randversiering is des te indrukwekkender, elk detail draagt bij aan de verheerlijking van de twee grootste meesters van de Antwerpse schilderschool. Theodoor Boeyermans baseert zich op deze gravure voor de portretten van Rubens en Van Dyck op zijn schilderij Antverpia Pictorum Nutrix (Antwerpen voedt de schilderkunst) eveneens bewaard in het KMSKA te Antwerpen.

CC BY (Creative Commons 4.0)

Kunstwerken van deze kunstenaar

De kruisdraging
Portret van Peter Paul Rubens
Linkerarm en hand in twee posities met deel van torso en hoofd
Drie lichamen in verschillende positie
Studie van hoofden
Studie van ogen, oren en neus
Buste van keizer Nero
Oude vrouw en jongen met kaars
De koning drinkt
Hemelvaart van Maria
Wraak van Tomyris
De moord op de onschuldige kinderen
Portret van Wladislaus Wasa IV, prins van Polen en Zweden
Dubbelportret van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck