Rubens koesterde een meer dan gewone belangstelling voor antieke gegraveerde stenen - hij bezat zelf een niet onaardig aantal antiquiteiten waaronder cameeën en munten - en maakte er dan ook meermaals tekeningen van.
Deze tekening is een kopie naar de Gemma Tiberiana uit de Bibliothèque Nationale te Parijs. Vermoedelijk was deze kostbare steen afkomstig uit Constantinopel waar hij in 1247 door Keizer Boudewijn II aan Lodewijk IX van Frankrijk zou zijn geschonken. Peiresc, vriend van Rubens, analyseerde de voorstelling op deze camee in 1620 voor het eerst en herkende bovenaan de apotheose van keizer Augustus, in het middenregister Tiberius en Livia voor Germanicus en enkele ander personages en onderaan de overwonnen volkeren. Toen Rubens in januari-februari 1622 te Parijs verbleef om er de onderhandelingen te voeren voor de realisatie van de doeken voor de Medici-galerij in het Palais de Luxembourg, maakte hij van deze gelegenheid gebruik om de camee ter plaatse te bestuderen. Mogelijk realiseerde Rubens tijdens dit korte verblijf te Parijs deze tekening.
Deze tekening staat op de lijst van de topstukken.
De camee van Tiberius
Kunstenaar
Datering
1622
Collectie
Inventarisnummer
PK.OT.00109
Materiaal
papier (vezelproduct)
Afmetingen
270 mm x 327 mm
CC BY (Creative Commons 4.0)
Kunstwerken van deze kunstenaar
×