Maria toont de pasgeborene aan de toegesnelde herders. Rubens herneemt de compositie van 'De aanbidding der herders' die hij in 1608 schilderde voor de kerk van de Oratorianen te Fermo. Zowel het schilderij in de Sint-Pauluskerk als dat in Fermo zijn duidelijk schatplichting aan de 'Notte' van Correggio, een altaarstuk dat zich in de vroege 17e eeuw te Reggio Emilia bevond en dat Rubens tijdens zijn verblijf in Italië mogelijk heeft gezien. Telkens gaat het om een nachtelijke voorstelling waarbij het kind een hel licht uitstraalt, zodat bepaalde delen van de figuren, hel belicht worden en andere in het donker gehuld blijven. Ook de figuur van de staande herder die leunend op zijn stok zijn ogen tegen het licht beschermt, lijkt op Correggio te zijn geïnspireerd. De figuur van de oude tandenloze herderin kan in andere werken van Rubens worden aangetroffen, zoals op het linkerluik van 'De kruisoprichting' en in de 'Samson en Dalila' van Rockox.
In 1794 uit de kerk weggehaald door de commissarissen van de Franse Republiek en overgebracht naar Parijs; gerestitueerd in 1815, en in 1816 terug in de kerk geplaatst.
(Bron: www.rubensonline.be)