Bewening van Christus
Kunstenaar
Datering
1635
Inventarisnummer
404
Materiaal

olieverf op doek

Afmetingen
208 cm x 115 cm

Het lichaam van de dode Christus rust op de schoot van Maria zoals bij een traditionele piëta. Johannes tilt de arm van Christus op en toont de gapende wond van de nagel aan de twee treurende engelen. Het hele schilderijoppervlak is benomen, men ziet enkel nog een stukje rots achter Maria, en een dramatische bewolking. Oorspronkelijk waren er nog brede randen aan de boven- en onderkant van het kunstwerk aanwezig. Het is vermoedelijk geschilderd in 1635, in opdracht van Cesare Alessandro Scaglia di Verrua, abbé van Staffarda en Mandanici. Hij was diplomaat, zakenman en kunsthandelaar. Hij had zich in 1637-1639 teruggetrokken in het minderbroedersklooster in Antwerpen. Het schilderij van Anthony van Dyck moest boven zijn graf gehangen worden in de kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten, wat in 1541 ook effectief gebeurde. Waarschijnlijk is het stuk bedoeld als predella van een altaarstuk, vandaar de langwerpige vorm.

CC BY (Creative Commons 4.0)

Kunstwerken van deze kunstenaar

Twee studies van een manskop
Kruisdraging
De Heilige Martinus
Christus aan het kruis of Christus met de de spons
Jupiter en Antiope
Bewening van Christus
Bewening van Christus
Christus aan het kruis tussen de twee moordenaars
Christus aan het kruis
Infante Isabella Clara Eugenia
De schilder Marten Pepijn
Ruiterportret
Portret van Paulus Pontius
Portret van Pieter Brueghel de Jonge
Portret van Frans Francken
Christus en de overspelige vrouw
De kruisdraging
Het visioen van Franciscus van Assisi
Anthony van Dyck