Expo 'Rubens, Van Dyck en Jordaens'

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSKA) is de komende jaren gesloten wegens een verbouwing. Paul Huvenne (directeur KMSKA) en Arnoud Odding (directeur Rijksmuseum Twenthe RMT) hebben deze gelegenheid aangegrepen om een langdurige samenwerking aan te gaan. RMT presenteert in veertien maanden drie tentoonstellingen rondom bijzondere deelcollecties uit het KMSKA. Tot eind 2014 zijn dit achtereenvolgens: Permeke en de Vlaamse expressionisten(reeds verlopen), Rubens, Van Dyck , Jordaens - de Vlaamse barok (6-4-2014 t/m 28-9-2014) en Jan van Eyck en de ontdekking van de wereld (14-9-2014 t/m 4-1-2014). Een groot deel van de werken is nog nooit eerder te zien geweest in Nederland.

BAROK UIT DE ZUIDELIJKE NEDERLANDEN

Rubens, Van Dyck , Jordaens - de Vlaamse barok geeft, aan de hand van meer dan vijftig schilderijen en enkele tientallen prenten, inzicht in de betekenis, het functioneren en de impact van de 17e-eeuwse kunst zoals ze in Vlaanderen werd geproduceerd. De clichés rondom de Vlaamse barok bestaan niet zonder reden. De imposante meesterwerken van Peter Paul Rubens (1577-1640) voldoen aan alle heersende opvattingen over wat de barok in de Zuidelijke Nederlanden kenmerkt. Zijn overtuigende, dynamische en emotionele schilderstijl latat de toeschouwer meeleven en meelijden met Christus en de heiligen: precies wat de contrareformatie nodig had na de Beeldenstorm. 
De vernuftig uitgedachte beeldprogramma's met mythologische of allegorische thema's en indrukwekkende portretten moesten op hun beurt het gezag van de adel herbevestigen. Met zijn krachtige, energieke en theatrale taferelen komt Rubens als geen ander tegemoet aan de wensen van dit soort opdrachtgevers. Zijn leerling Anthony van Dyck (1599-1641) en zijn tijdgenoot Jacob Jordaens I (1593-1678) deden niet voor hem onder. Geen wonder dat deze drie schilders toonaangevend werden en nog altijd hun stempel drukken op onze voorstelling van de barok uit de Zuidelijke Nederlanden. De tentoonstelling in het Rijksmuseum Twenthe geeft een uniek beeld van de volle breedte van de barok uit de Zuidelijke Nederlanden door de meesterwerken van Rubens, Van Dyck en Jordaens in samenhang te tonen met schilderijen en prenten van tijdgenoten die gemaakt werden voor een nieuwe markt: de welgestelde burgers van Antwerpen.

INTIEME BURGERHUIZEN

Naast kerk en adel komt er een nieuw soort kunstkoper op in de 17e eeuw: de welgestelde burger. Voor het eerst in de Westerse geschiedenis gaan de Antwerpse kunstenaars daarom werken produceren voor de vrije markt. Nieuwe genres worden in het leven geroepen, zoals het landschap, het stilleven en de genreschilderkunst. Kunst wordt big business. Toch blijft de boodschap achter veel van deze werken doordrongen van een diepe, christelijke moraal. Het redden van de ziel is een terugkerend thema.

THEMAZALEN

Aan de hand van themazalen neemt deze tentoonstelling de bezoeker mee naar het Antwerpen van de 17e eeuw. Naast grote altaarstukken en mythologische taferelen krijgen intieme taferelen uit de burgerwoningen een plek, net als ontroerende familieportretten, bidprentjes en stillevens, als herinnering aan de vergankelijkheid van het bestaan. De evocatie van een 17e-eeuwse kunstkamer, van de vloer tot het plafond volgestouwd met schilderijen, maakt het plaatje compleet. Het laatste woord is echter voor Rubens zelf.

Rubens, Van Dyck , Jordaens - de Vlaamse barok

Van 6 april tot en met 28 september

Rijksmuseum Twenthe

Meer info