Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625

Kunstwerken met hetzelfde trefwoord

Voogdenportret van A. van Vive - anoniem - 1601 - 1700
Portret van A. van Volden (+1697) - Jacob van Oost II - 1601 - 1700
Portret van Frans Francken - Anthony van Dyck - 1630 - 1640
De Vierschaar van de Brabantse Munt in Antwerpen - Maerten de Vos - 1594
Luis de Benavides Carillo, markies van Caracena, landvoogd van de Spaanse Nederlanden  - Artus Quellinus I - 1664
Elisabeth of Cornelia Vekemans - Cornelis de Vos - circa 1625
Portret van Herman Van Volden - Jacob van Oost I - 1601 - 1700
Voogdenportret van J. De Roode - anoniem - 1601 - 1700
Dubbelportret van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck - Paulus Pontius (I) - 1618 - 1658
Portret van Lady Anne Rushout - Marcus (II) Gheeraerts - 1631
Portret van een vrouw - Jacob Jordaens I
Helena Fourment - Jan Boeckhorst

Joris Vekemans

Kunstenaar: 
Cornelis de Vos
Datering: 
circa 1625
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
86.0 cm x 123.3 cm
Inventarisnummer: 
MMB.0072
Museum:
Museum Mayer van den Bergh Antwerpen
Subcategory:
17de eeuw Portretten
Type:
Schilderij

De jonggestorven Joris Vekemans (1590-1625) was een gefortuneerde Antwerpse zakenman. Dat blijkt alleen al uit de portrettenreeks van zijn gezin die hij bij Cornelis de Vos bestelde. Het feit dat hij ze bestelde bij een van Antwerpens meest befaamde (kinder)portretschilders is al veelzeggend, maar ook de portretten zelf ademen welstand.

Het museum bezit er vier en kreeg in 2006 een vijfde portret in bruikleen van de Koning Boudewijnstichting, die het van privé-eigenaars kocht. De reeks moet zeker zes panelen hebben geteld. De portretten zijn als pendanten geschilderd: Joris en zijn vrouw Maria († 1664) vormen een paar. Dan zijn er Frans, hier vier of vijf jaar oud, en zijn zus Elisabeth of Cornelia, die in leeftijd slechts een jaar verschilden. Jan, de oudste zoon, vormde mogelijk een pendant met het andere zusje. Per paar leggen de geportretteerden dezelfde houding aan de dag, stemt de achtergrond overeen en gebruikte de schilder een vergelijkbaar kleurenpalet.