Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625

Kunstwerken met hetzelfde trefwoord

Het schilderijenkabinet "van Sebastiaan Leerse" - Frans Francken II - 1628 - 1629
Aartshertogin Isabella - Peter Paul Rubens - 1616
Portret van Arnikius van Diest - Pieter (I) Stramot - 1715
Cesare Alessandro Scaglia di Verrua, abt van Staffarda en Mandanici - Anthony van Dyck
Portret van Wladislaus Wasa IV, prins van Polen en Zweden - Paulus Pontius (I) - 1624
Nicolaas Rockox - Otto van Veen - 1600
Adriana Perez - Peter Paul Rubens
Voogdenportret van J. De Roode - anoniem - 1601 - 1700
Portret van A. van Volden (+1697) - Jacob van Oost II - 1601 - 1700
De stad Valenciennes - David Teniers II - 1656
Portret van Leonard van Kerckhove, koning van het Brugse Sint-Jorisgilde - Jacob van Oost II - 1665
Twee vrouwenkoppen en torso van een krijger - Jacob Jordaens I - 1620 - 1623

Joris Vekemans

Kunstenaar: 
Cornelis de Vos
Datering: 
circa 1625
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
86.0 cm x 123.3 cm
Inventarisnummer: 
MMB.0072
Museum:
Museum Mayer van den Bergh Antwerpen
Subcategory:
17de eeuw Portretten
Type:
Schilderij

De jonggestorven Joris Vekemans (1590-1625) was een gefortuneerde Antwerpse zakenman. Dat blijkt alleen al uit de portrettenreeks van zijn gezin die hij bij Cornelis de Vos bestelde. Het feit dat hij ze bestelde bij een van Antwerpens meest befaamde (kinder)portretschilders is al veelzeggend, maar ook de portretten zelf ademen welstand.

Het museum bezit er vier en kreeg in 2006 een vijfde portret in bruikleen van de Koning Boudewijnstichting, die het van privé-eigenaars kocht. De reeks moet zeker zes panelen hebben geteld. De portretten zijn als pendanten geschilderd: Joris en zijn vrouw Maria († 1664) vormen een paar. Dan zijn er Frans, hier vier of vijf jaar oud, en zijn zus Elisabeth of Cornelia, die in leeftijd slechts een jaar verschilden. Jan, de oudste zoon, vormde mogelijk een pendant met het andere zusje. Per paar leggen de geportretteerden dezelfde houding aan de dag, stemt de achtergrond overeen en gebruikte de schilder een vergelijkbaar kleurenpalet.