Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625
Joris Vekemans  - Cornelis de Vos - circa 1625

Kunstwerken met hetzelfde trefwoord

Portret van A. de la Coste - anoniem - 1601 - 1700
Portret van een onbekende jonge man - anoniem - 1640
Een sjouwer - Follower of Adriaen Brouwer
Voogdenportret van J. De Roode - anoniem - 1601 - 1700
Elisabeth of Cornelia Vekemans - Cornelis de Vos - circa 1625
Joannes Malderus, bisschop van Antwerpen - Copy after Anthony van Dyck
 Gaspard Gevartius - Peter Paul Rubens - 1628
Portret van aartshertog Albrecht van Oostenrijk - Jonas Suyderhoef - 1644 - 1650
Portret van Dudley Carleton, eerste burggraaf van Dorchester - navolger van Michiel Jansz. van Mierevelt - 1625
Portret van Filips de Schone - Cornelis Meyssens - 1663
Praalgraf van Monseigneur Eugenius Albertus d' Allamont
Maria van Ghinderdeuren - Cornelis de Vos - circa 1625

Joris Vekemans

Kunstenaar: 
Cornelis de Vos
Datering: 
circa 1625
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
86.0 cm x 123.3 cm
Inventarisnummer: 
MMB.0072
Museum:
Museum Mayer van den Bergh Antwerpen
Subcategory:
17de eeuw Portretten
Type:
Schilderij

De jonggestorven Joris Vekemans (1590-1625) was een gefortuneerde Antwerpse zakenman. Dat blijkt alleen al uit de portrettenreeks van zijn gezin die hij bij Cornelis de Vos bestelde. Het feit dat hij ze bestelde bij een van Antwerpens meest befaamde (kinder)portretschilders is al veelzeggend, maar ook de portretten zelf ademen welstand.

Het museum bezit er vier en kreeg in 2006 een vijfde portret in bruikleen van de Koning Boudewijnstichting, die het van privé-eigenaars kocht. De reeks moet zeker zes panelen hebben geteld. De portretten zijn als pendanten geschilderd: Joris en zijn vrouw Maria († 1664) vormen een paar. Dan zijn er Frans, hier vier of vijf jaar oud, en zijn zus Elisabeth of Cornelia, die in leeftijd slechts een jaar verschilden. Jan, de oudste zoon, vormde mogelijk een pendant met het andere zusje. Per paar leggen de geportretteerden dezelfde houding aan de dag, stemt de achtergrond overeen en gebruikte de schilder een vergelijkbaar kleurenpalet.