Abraham Grapheus - Cornelis de Vos - 1620

Kunstwerken met hetzelfde trefwoord

Portret van Arnikius van Diest - Pieter (I) Stramot - 1715
Luis de Benavides Carillo, markies van Caracena, landvoogd van de Spaanse Nederlanden  - Artus Quellinus I - 1664
Portret van een familie - Cornelis de Vos - 1631
Voogdenportret van S. Vander Banck - anoniem - 1601 - 1700
Hoofd van Hendrik IV - Peter Paul Rubens - 1622
Twee meisjes als de heiligen Agnes en Dorothea - Michaelina Wautier
Benedictus van Thulden, prior van de Sint-Bernardusabdij in Hemiksem - Theodoor van Thulden - 1660
Maximiliaan II Emmanuel, keurvorst van Beieren, landvoogd van de Spaanse Nederlanden - Willem Kerricx - 1694
De naastenliefde van de heilige Martinus - Jacob van Oost I - 1630 - 1657
Het gezicht - Gonzales Coques
Infante Isabella Clara Eugenia - Anthony van Dyck
 Portret van een man in een bloemenkrans - Daniël Seghers

Abraham Grapheus

Kunstenaar: 
Cornelis de Vos
Datering: 
1620
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
102.0 cm x 120.0 cm
Inventarisnummer: 
104
Museum:
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Subcategory:
17de eeuw
Type:
Schilderij

Abraham Grapheus was schilder, maar kende weinig succes. Misschien daarom dat hij zich kandidaat stelde voor de functie van 'knaep' in de Antwerpse Sint-Lucasgilde. Deze taak bestond uit het aanvullen van de gildenboeken, gildenbroeders informeren over andere gildenleden, veilingen organiseren bij sterfgevallen van collega's en het verzorgen van de tafeldienst bij het patroonsfeest. Op zijn borst ziet men breuken, een reeks zilveren platen die aan een sierketting vastgemaakt zijn. Op één van de breuken ziet men een ossenkop, het symbool voor de heilige Lucas. Daaronder wordt het wapen van het gilde afgebeeld. Grapheus heeft een kelk in de hand met de portretten op van de legendarische rolmodellen voor de meesterschilder. De knop van het deksel wordt gevormd door een ossenkop. De rechtse kelk op tafel is bekroond met Pictura, de personificatie van de schilderkunst. Cornelis de Vos maakte dit portret waarschijnlijk in 1619-1620, toen hij deken was van de Sint-Lucasgilde. Hij zocht inspiratie in portretstudies van Abraham Grapheus door Jacob Jordaens en Anthony van Dyck, voor wie die ook als model fungeerde. Ook typologisch waren er een aantal voorbeelden voorhanden, zoals van Frans Floris of Gillis Coignet.