Abraham Grapheus - Cornelis de Vos - 1620

Kunstwerken met hetzelfde trefwoord

Portret van W. Barvoet - anoniem - 1601 - 1700
Portret van Pieter Brueghel de Jonge - Anthony van Dyck - 1630 - 1640
Maria van Ghinderdeuren - Cornelis de Vos - circa 1625
Portret van Arnikius van Diest - Pieter (I) Stramot - 1715
Portret van de aartshertogin Isabella - begin 17de eeuw Anonieme meester - 1601 - 1620
Portret van Maria van Bourgondië - Cornelis Meyssens - 1663
Voogdenportret van J. Vandevelde - anoniem - 1601 - 1700
Portret van Johannes Despars (°1524 - +1622) - anoniem - 1601 - 1700
Kopstudie van een jonge moor - Gaspar de Crayer - circa 1631 - 1635
Portret van Frans Stappens - Jacob van Oost II - 1699
De tast - Gonzales Coques
Aartshertogin Isabella - Peter Paul Rubens - 1616

Abraham Grapheus

Kunstenaar: 
Cornelis de Vos
Datering: 
1620
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
102.0 cm x 120.0 cm
Inventarisnummer: 
104
Museum:
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Subcategory:
17de eeuw
Type:
Schilderij

Abraham Grapheus was schilder, maar kende weinig succes. Misschien daarom dat hij zich kandidaat stelde voor de functie van 'knaep' in de Antwerpse Sint-Lucasgilde. Deze taak bestond uit het aanvullen van de gildenboeken, gildenbroeders informeren over andere gildenleden, veilingen organiseren bij sterfgevallen van collega's en het verzorgen van de tafeldienst bij het patroonsfeest. Op zijn borst ziet men breuken, een reeks zilveren platen die aan een sierketting vastgemaakt zijn. Op één van de breuken ziet men een ossenkop, het symbool voor de heilige Lucas. Daaronder wordt het wapen van het gilde afgebeeld. Grapheus heeft een kelk in de hand met de portretten op van de legendarische rolmodellen voor de meesterschilder. De knop van het deksel wordt gevormd door een ossenkop. De rechtse kelk op tafel is bekroond met Pictura, de personificatie van de schilderkunst. Cornelis de Vos maakte dit portret waarschijnlijk in 1619-1620, toen hij deken was van de Sint-Lucasgilde. Hij zocht inspiratie in portretstudies van Abraham Grapheus door Jacob Jordaens en Anthony van Dyck, voor wie die ook als model fungeerde. Ook typologisch waren er een aantal voorbeelden voorhanden, zoals van Frans Floris of Gillis Coignet.